Mocht u meer deelnemers willen inschrijven dan er beschikbare plaatsen zijn, neem gerust contact op met ons (054/501051) om meer plaatsen aan te vragen.
De opleidingen worden aangeboden op diverse locaties verspreid over het hele Belgische grondgebied, gedurende het hele jaar.
Bij sommige opleidingen worden de concrete locatie en data pas vastgelegd na het ontvangen van de inschrijvingen. Op deze wijze kunnen we de opleidingslocatie vastleggen rekening houdend met de locatie van het bedrijf en de data rekening houdend met de periode van voorkeur.
Locatie | Lokaal | Data | Vrije plaatsen |
Info | |
---|---|---|---|---|---|
Berchem | Lodewijk de Koninckstraat 12 Berchem |
07/02/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Berchem | Lodewijk de Koninckstraat 12 Berchem |
26/03/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Brussel | Pleinlaan 2 Brussel |
28/02/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Izegem | Meensesteenweg 94 Izegem |
11/06/2025 van 08:30 tot 16:00 | 2 | Inschrijven | |
Merelbeke | Sint-Elooistraat 116 Merelbeke |
13/02/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
ONLINE TRAINING | - ONLINE TRAINING |
Periode van: 01/01/2025 en 30/06/2025 | 4 | E-Learning op eigen tempo | Inschrijven |
ONLINE TRAINING | - ONLINE TRAINING |
04/04/2025 van 08:30 tot 16:00 | 2 | Inschrijven | |
Oostkamp | Kapellestraat 138 Oostkamp |
19/02/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Sinaai-Waas (St-Niklaas) | Vleeshouwerstraat 4 Sinaai-Waas (St-Niklaas) |
24/01/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Wilsele | Bosstraat 28 Wilsele |
21/01/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Wilsele | Bosstraat 28 Wilsele |
19/03/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
Wimmertingen (Hasselt) | Wimmertingenstraat 5 Wimmertingen (Hasselt) |
10/02/2025 van 08:30 tot 16:30 | 2 | Inschrijven | |
In Uw bedrijf | Wanneer U wilt | Meer info | |||
meer info: opleidingen@opfo100.be - Tel. 054/50 10 51 |
Voor veel ondernemingen ligt het voor de hand dat een stagiair/nieuwe medewerker wordt opgeleid door een persoon die expert is in de functie. Maar je vak kennen is niet hetzelfde als je vak overbrengen. In deze opleiding helpen we de “stielman” aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe hij of zij stagiairs/nieuwelingen kan onthalen en motiveren, hoe taken aanleren, evalueren en feedback geven.
Dit systeem biedt veel voordelen:
- Voor de stagiair/nieuwe medewerker: snel en correct inwerken in de functie, vlotte opname in de groep, informeel leren van sociale competenties.
- Voor de begeleider: meer zelfvertrouwen door de nieuwe verantwoordelijkheid en leren coachen van een collega.
- Voor het bedrijf: hogere productiviteit, kleinere foutenmarge en vlottere communicatie binnen het bedrijf. Er ontstaat een “lerende” organisatie.
Arbeiders die de opdracht hebben om een stagiair/nieuwe medewerker in te werken.
Er is geen enkele voorkennis vereist.
Oriëntatie:
- Rol en taken van een mentor op de werkvloer.
- Wat moet een mentor kennen en kunnen en hoe moet hij/zij zich gedragen?
- Mentor versus chef.
Voorbereiding:
- Gesprek met de opdrachtgever van de stagiair/nieuwkomer.
- Beginsituatie van de deelnemer qua kennis en kunde inschatten.
- Hoe stelt men een individueel opleidingsplan op?
Communiceren, het belang van tweerichtingsverkeer:
- De kunst van het vragen stellen en actief luisteren.
- Verbale en non-verbale communicatie.
- Belang van culturele verschillen.
- Volledige en duidelijke informatie.
- Regels omtrent constructieve feedback.
- Assertieve communicatie vanuit ik-boodschappen.
- Omgaan met reacties en feedback.
- Duidelijke instructies geven.
Structuur en logische opbouw van instructies:
- Werken met introductieplan: geleidelijke en gestructureerde inwerking. Daarbij dienen de eigen werktaken geanalyseerd en geordend te worden om te komen tot een werkinstructiekaart.
- Instructies geven: hoe doe je dat? Begrijpt de nieuwe collega wat er wordt uitgelegd? Feedback vragen. Werd de juiste kennis en kunde opgedaan die nodig is om de functie goed uit te oefenen?
- Het proces van afwisselen tussen tonen of uitleggen, laten experimenteren en ruimte geven om de persoon zelf te laten oefenen. Geduldig en op de juiste wijze tips ter verbetering geven.
- Aandacht hebben voor het “leervermogen” van de stagiair/nieuwe collega en de eigen aanpak aanpassen aan de manier van leren van de stagiair/nieuwe collega.
- Duidelijke feedback geven over resultaat van het geleverde werk.
- Van instructie naar coaching – zelfstandigheid van de medewerker bevorderen.
De opvolging van het geleerde in de werksituatie verzekeren:
- Hoe controle inbouwen en checken of iemand zijn taak voldoende beheerst?
Structuur van motivatie en invloed op onthaal van stagiairs/nieuwe medewerkers.
Hoe iemand motiveren om veiligheidsvoorschriften na te leven?
Hoe evalueren van vaardigheden en attitude? Hoe hierbij het opleidingsplan gebruiken?
Duur:
1,5 à 2 dagen naar gelang de opleidingspartner
In het kader van uw eventuele aanvraag voor een tussenkomst van de regionale overheid, wordt een getuigschrift afgeleverd.
Deze tussenkomsten zijn verschillend voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië. U kan hierover meer lezen op onze website in de rubriek veel gestelde vragen: https://opfo100.be/faq/
Vanaf 6 deelnemers kan een opleiding binnen uw onderneming georganiseerd worden. U mag hiervoor tevens arbeiders van eventuele buurbedrijven toelaten indien deze tevens tot PC100 behoren. De kosten van de docent en de syllabi neemt OpFo100 voor zijn rekening. Uw bedrijf dient voor deze in-company opleiding een geschikt opleidingslokaal ter beschikking te stellen.
Julie helpt u met plezier verder:
Email: opleidingen@opfo100.be
Tel.: 054/50 10 51